Deixar-se la vida treballant per tres euros

Succeït aquest dissabte a Barcelona, un jove Nepalès va ser atropellat per un camió d’escombraries. Aquest jove treballador, sense papers i que estava sent utilitzat per un tercer (l’amo de la llicència de Glovo), va perdre la vida perquè tènia que sobreviure al dia a dia de l’esclavitud laboral.

L’esclavitud laboral s’ha instal·lat i hem de combatre-la. El fenomen de la uberizació de l’economia ha trobat un filó en les plataformes digitals com Glovo, Deliveró, Uber Eats, etc; i les reformes laborals existents afavoreixen la creació i aparició d’aquests fenòmens.

Un dia darrere l’altre, la figura coneguda com a “riders” (gent repartint menjar a domicili, amb bicicleta, motos i fins i tot caminant), treballa en franges horàries que els assigna una plataforma digital a través d’un algorisme. Són prop de 70 hores per setmana per a poder tenir un sou, no digne, sinó per a menjar i poder pagar l’autònom sense asfixiar-se.

Aquests treballadors i treballadores es donen d’alta per a ser autònoms i poder tenir una llicència de treball a través d’una plataforma digital explotada per Glovo, Deliveroó, o Uber Eats, però en realitat són falsos autònoms (hi ha més d’una sentència guanyada on es reconeixen que ha de ser personal assalariat).

Per donar unes dades, les comandes de Glovo van créixer un 217%: van passar dels 762.000 fins als 2,4 milions en 2018. La facturació a través de totes les seves pimes associades va ascendir a 33.297.855 euros en 2018, xifra que triplica les dades de 2017 (10,8 milions).

Ha hagut de succeir una desgràcia mortal perquè de nou l’esclavitud d’aquestes persones surti a la llum. Des de la nostra Organització sindical condemnem aquest tipus de treball que explota i esclavitza a la classe treballadora.

Volem donar tot el nostre suport a la família del treballador mort i al mateix temps ens posem a la disposició del col·lectiu Riders per Drets, per a tot allò que necessiti.