Entrevista a les treballadores en vaga del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) de Barcelona

Els darrers 5, 7 i 9 de desembre, les treballadores del SAD van sortir als carrers per a reivindicar els seus drets laborals. Els sindicats Co.bas i CGT van convocar vaga per a aconseguir que els seus drets quedin recollits en un nou conveni de ciutat.

Per què esteu en vaga?

Estem en vaga perquè estem fartes de la precarietat que tenim, perquè estem fartes que ens explotin, perquè estem fartes d’estar fartes. No hi ha manera d’arribar a un acord amb l’empresa. Es va intentar fer una taula de negociació per a fer unes millores de conveni i l’empresa ens va contestar que tot el que comportés una cosa econòmica, que no. Tan social com volguéssim sí. Posar-nos un psicòleg, ensenyar-nos a cuinar, un massatgista… tot el que comportés una millor econòmica que ho esborréssim del cap.

Quines són les vostres reivindicacions?

Sol·licitem totes les treballadores del SAD de Barcelona (Servei d’Ajuda Domiciliària) un conveni de ciutat. Tots sabem que Barcelona és una de les ciutats més cares que hi ha en lloguers, en transport, en impostos… Les treballadores del SAD tenim contractacions precàries en les quals moltes passen el mes amb 500, 600 i fins a 700€. No ens dona per a viure.

El fonamental és que a Barcelona, s’ha creat un nou model que l’han anomenat “el SAD de proximitat”. Això comporta que les treballadores tenim més responsabilitat per a gestionar-nos nosaltres, amb la qual cosa, l’empresa surt guanyant i les treballadores sortim perdent. Tenim molt més treball i no se’ns ha apujat el sou!

Com van les negociacions?

De moment no hi ha negociacions. El dilluns ens vam reunir amb la regidora de Barcelona Gemma Tarafa. Ens va dir que volia saber el que estàvem demanant. Li vam dir que volem un conveni de Barcelona. Ells encara que no diuen que no, diuen que es posaran de perfil, però que creuen que és més viable un conveni provincial que no un conveni de ciutat. Diuen que el conveni provincial seria un 80% del SAD. Nosaltres no estem d’acord. Optem pel conveni de ciutat, que se signi aquest conveni de ciutat i que després aquest conveni s’estengui a la província. Però volem un conveni que reculli:

• Regulació la línia de proximitat! Que no està regulada en el conveni.
  • Jornada completa de 35 h!
  • Jornades definides de matí i tarda! No com ara que comences a les 8:00 h i acabes a les 17:00 h.
  • Que se’ns reconeguin les malalties laborals!
  • Que no se’ns toqui la paga extra quan estem de baixa laboral! Se’ns descompta per la part del salari i després ens repercuteix en la paga extra.
  • Plus d’antiguitat! Almenys un trienni.
  • 20 minuts per esmorzar! Que si fem un descans de 20 minuts per a esmorzar, hem d’allargar la jornada laboral. Volem els 20 minuts de descans dins de la jornada, igual que els tenen les coordinadores. Elles entren a les 8:00 h, surten a les 15:00 h amb els seus 20 minuts de descans…

Què podem fer per a solidaritzar-nos amb la vostra lluita?

Acudir a totes les mobilitzacions que fem, difondre a través de les xarxes socials les nostres reivindicacions i comprar els productes que anem venent: loteria, samarretes, xapes, gorres… Fa cinc anys que fem una caixa de resistència, perquè el fet de venir a una vaga, no descompti el salari de les treballadores. Potser no cobrirà el 100%, però si es pot cobrir una part, que almenys a la treballadora no li repercuteixi anar a la vaga.

9 de desembre de 2022