Als nous governants i responsables sanitaris els reclamem que entomin amb caràcter urgent i prioritari l’atenció primària com a servei imprescindible per a la població i per al sosteniment i permanència d’un sistema sanitari públic, universal i de qualitat. Per això reclamem una atenció primària que garanteixi els atributs que li donen sentit i la participació efectiva de la ciutadania en les decisions de política sanitària en tots els nivells i instàncies. En concret:
1. Reobertura de tots els CAPs i Consultoris locals. Cap consultori tancat. No a l’abandonament de les comunitats en el medi rural.
2. Recuperació de les visites presencials a criteri de pacient. No a les barreres d’accés a les visites que agreugen la ja penosa bretxa digital que expulsa generacions de persones majors o sense mitjans o formació on line.
3. Recuperació de la metgessa i la infermera de referència. No a les agendes úniques, consultes d’urgències, unitats d’atenció domiciliària, unitats de crònics i altres formes que trenquen la longitudinalitat.
4. Millora dels equipaments tecnològics per a comunicació telefònica i telemàtica per resoldre consultes administratives o de seguiment a criteri de pacient i professional.
5. Redimensionament dels Equips d’Atenció Primària en funció de la població a atendre, incloses les persones que viuen en residències. Condicions dignes pera totes les treballadores i treballadores del sector que permeti acabar amb les diferents formes de precarietat laboral existents i incrementant dels recursos humans, necessaris per a garantir una atenció de qualitat.
6. Destinar el 25% del pressupost de Salut per als Equips d’Atenció Primària.
7. Garantir els serveis de suport als Equips d’Atenció Primària per a una òptima atenció a la ciutadania: comunicació fluïda amb serveis hospitalaris, implantació a tot el territori del Programa de Salut Mental de Suport a la Primària,rehabilitació, podologia i altres.
8. Capacitar l’atenció primària dins del sistema: que la professional de referència pugui decidir un ingrés hospitalari o sociosanitari, prioritzar una exploració o una visita d’especialitat.
9. Posar en marxa Consells de Participació en cada Àrea Bàsica de Salut amb representació de pacients i ciutadania com a instrument per millorar la transparència, la qualitat dels serveis i la gestió dels centres. Les decisions dels Consells de Participació han de tenir caràcter vinculant.
10. Programes d’atenció comunitària per a un enfocament globalitzador dels problemes de salut, intervenint en els condicionants socials de la salut.