Davant el rescat de Bankia

Per als/les treballadors/es i el poble no hi ha diners, per als bancs ¡tot el que calgui!

La crisi de Bankia posa en evidència el cinisme d’aquest govern dels banquers. Mentre assistim a contínues retallades socials, al creixement imparable de la desocupació, a la pujada dels preus i els impostos, es fan, amb els nostres diners, rescats milionaris dels banquers cada vegada que aquest grapat de rics i especuladors ho necessita.

En nom de reduir el dèficit i pagar el deute públic, el govern va presentar uns pressupostos generals amb unes retallades de 27.000 milions d’euros, als quals va afegir uns dies després altres 10.000 milions en retallades en l’educació i la sanitat públiques. Ens han ficat el repagament sanitari, anuncien milers d’acomiadaments en l’ensenyament i el sector públic, ens han imposat un “tarifazo” en el transport públic i un “tasazo” en l’ educació universitària. I enmig d’aquesta situació aproven destinar una fortuna per rescatar Bankia, nacionalitzant les seves gegantesques pèrdues a costa nostra i en benefici de la mateixa minoria de paràsits de sempre.

El Govern de Rajoy, amb el suport del PSOE, segueix convertint una enorme deute privat dels que es van enriquir amb el negoci del totxo, en deute públic que paguem tots i que sembla no tenir fi.

Bankia (formada per l’antiga Caja Madrid, Bancaixa i cinc ex caixes més) va ser recolzada, des de l’inici de la crisi financera el 2008, amb fons públics per un valor de 33.000 milions d’euros. A més van demanar prestats al Banc Central Europeu altres 40.000 milions. Durant aquest període van enganyar a centenars de milers de petits dipositants, als que van fer permutar SEUS estalvis per accions que han perdut en només uns mesos més del 40% del seu valor acabant així amb els estalvis de tota una vida.

Han robat a bona part d’aquests petits estalviadors amb els tristament cèlebres fons convertibles, que els impedeixen avui disposar dels seus diners, a l’estil del “corralito” argentí. Ara, el Govern surt amb un nou pla de rescat que serà, de moment, de 10.000 milions més de fons públics. Els 10.000 de retallades a la sanitat i l’educació ja sabem per on aniran, per a Bankia!

Segons el mateix Govern, els diners públics invertits en tot el sector de les Caixes d’Estalvi s’eleva, per ara (sense comptar els préstecs del BCE), a uns 81.000 milions. És a dir, més del doble de tot la retallada social de l’any 2012.

La recent reunió del Banc Central Europeu a Barcelona va marcar al Govern la pauta a seguir, i el Govern, que actua com autèntic lacai de Merkel FMI, aplica els seus ordres al dictat. La Unió Europea i el BCE pretenen evitar com sigui la fallida del sistema bancari espanyol. Labanca espanyola té (reconeguts) 320.000 milions d’euros compromesos en el “totxo”, i d’ells 184.000 són els anomenats “tòxics”, és incobrables.

Una crisi d’aquesta envergadura arrossegaria als grans bancs europeus, en particular alemanys i francesos, que són els grans creditors de la banca espanyola. És per això que exigeixen del Govern de Rajoy continus rescats milionaris pressionen perquè es creï un “banc dolent” que es faci càrrec de tots els “actius tòxics”, passant així la multimilionària deute privat dels bancs a l’Estat de tal manera que acabem pagant tothom.

El súmmum de tot això és que actuen sense cap pudor, perquè cada vegada que Caixa va fer fallida i va haver de sortir al rescat, els seus directius, tot i una gestió vergonyosa, no es van privar ni d’indemnitzacions milionàries ni de fons de pensions multimilionaris. Cal recordar que només l’any 2011 la directiva de Bankia va cobrar 32 milions, dels quals més de 5 van ser per Rodrigo Rato (a qui ara volen indemnitzar amb 1,2 milions més). El nou directiu que presidirà l’entitat, Goirigolzarri, ha estat pactat amb el Santander, BBVA i Caixabank i sumarà remuneració com a president de Bankia els 69 milions del pla de pensions va rebre fa dos anys i mig com a “compensació” per la seva sortida del BBVA.

Des Cobas considerem això un lladronici, un robatori descarnat i una raó per rebutjar tot el pla de retallades socials.

Ens reafirmem en l’exigència de la suspensió del pagament del deute públic il·legítim i immoral!

Seguim exigint del Govern que no doni ni un euro per a nacionalitzar les pèrdues multimilionàries de Bankia. Han de ser els grans accionistes i els grans creditors de Bankia qui es facin càrrec de SEUS pèrdues i SEUS deutes i no l’Estat amb els nostres diners. Des Cobas opinem que Bankia i tot el sistema bancari ha de ser expropiat i passar així a mans del sector públic, quedant sota control dels treballadors / es i el poble. Una expropiació així és l’única manera d’assegurar que petits dipositants disposin de tots els seus diners, que els petits estalviadors estafats puguin recuperar els seus diners i que l’enorme parc immobiliari de BFA-Bankia sigui posat a disposició d’un parc públic d’habitatges de lloguer social.

Exigim que els lladres siguin expulsats dels seus llocs directius i castigats amb la presó obligant-los a tornar tot el robat.

Ens reafirmem en l’exigència de suspensió immediata del pagament del deute públic als banquers i especuladors, espanyols i estrangers, i que es a terme una auditoria pública del deute.

Des Cobas sostenim que l’únic camí per donar la volta a aquesta situació és la lluita obrera i popular. Per aquesta raó fem una crida a tots els treballadors / es a donar suport a la vaga i les mobilitzacions de l’educació el pròxim dia de maig, i seguirem treballant, amb la resta del sindicalisme alternatiu, per exigir de totes les organitzacions sindicals la convocatòria d’una nova vaga general i un pla de lluita fins enderrocar les retallades socials i la reforma laboral.

Comissió Intersectorial de Cobas-Madrid
15 maig 2012